Pedagogik.

Enligt SAOL:

 

peda·gog·ik [-gi'k] s. -en • vetenskapen om uppfostran o. undervisning; uppfostrings- el. undervisningskonst.

 

UndervisningsKONST var det ja. En konst och en ganska svår sådan. Lägg till att konsten ska utföras på ett främmande språk som mottagaren inte förstår och så har du en riktig utmaning. Eller så har du några timmar under ett stort träd där man ska försöka lära indiska barn engelska och matte.

 

Men jag, Elin och Sofia som har tagit oss an utmaningen är såklart lösningsorienterade. Vad annars? Efter två veckor har vi sett vad som fungerar och vad som inte gör det:

 

1. Barnen kan knappt skriva alfabetet. Ska man då skriva ord och meningar på tavlan är det inte jättepedagogiskt att skriva med små bokstäver som vi inte ens lärt dem än. Det slutade vi med snabbt.

2. Att bara repetera att rabbla engelska alfabetet flera gånger per dag är både tråkigt och verkningslöst. Barnen lär sig det bara som en sång men kan inte säga vad bokstäverna heter var för sig. Det har vi därför också slutat med och jobbar nu mer med att lära oss varje bokstav för sig.

3. Några barn är riktigt duktiga på huvudräkning och de får ganska svåra tal i deras skrivböcker (för att de inte ska bli understimulerade, pedagogikpoäng till oss!). Jag är inte så bra på huvudräkning när fem ungar skriker "madam Emilia" och vill att jag ska kolla på deras siffror de har skrivit och därför har vi börjat räkna ut talen i förväg för att inte rätta fel för det är nämligen inte pedagogiskt.

4. Baith jao och Nahin ji betyder sätt dig och nej och är ord vi använder varje dag hur många gånger som helst. Mindre pedagogiskt då orden är ganska så verkningslösa vid det här laget. Några andra ord kan vi dock inte så dessa två får stanna tills vi lärt oss nya.

5. Att tillåta barnen att gå på toa eller dricka vatten fungerar inte. De springer iväg och kommer inte tillbaka. Då lär det sig ju ingenting vilket är mindre bra. Lite taskigt att de ska behöva sitta törstiga dock.

6. Att ha en tydlig början och ett tydligt avslut är mycket pedagogiskt och barnen har faktiskt börjar lära sig vår engelska "god morgon sång" och "hej då sång". Mycket pedagogiskt!

7. Vi upptäckte idag att vi har stavat deras namn fel i två veckor. Kankse inte så pedagogiskt. Men prova själva att stava indiska barns namn, ibland vet man inte ens hur de ska uttalas!

8. Ibland säger Ram Singh (som är med oss på dagarna och pratar hindi) åt vissa barn att sätta sig utanför mattorna längst bak i klassen för att de stör och då är det mindre pedagogiskt när vi bär tillbaka barnen till sin plats och skäller på dem för att de gått sin väg. Dessa dubbla signaler måste vara ganska förvirrande för kidsen så hoppas vi lär oss att se skillnad på smitande barn och barn som bara sitter i skamvrån snart!

9. Det nyaste är temaveckorna. Ny vecka = nytt tema. Då hinner man nöta saker utan att det blir tråkigt och barnen ser en struktur i lektionerna. Förhoppningsvis fungerar detta bra!

 

Ser ni, vi lär oss! Men det där med pedagogik är inte helt lätt alltså.

Puss

 

Alma tar så fina bilder med sin systemkamera, här får ni ett urval:

 
         
Elin, Alma och Matilda från Jönköping kom i söndags
 
          
 Hanna jobbar även hon på pedagogiken när hon ska lara ut färger till de yngre dagisbarnen.
 
 
 
 
     
Det blir mycket gos under dagarna
 
 
och bus  
  
Massor av lek blir det också

 
     
och väldigt mycket fotograferande med barnen som älskar det!
 
 
Varje dag tar vi tuktuk till och från Banjara Basti.

 

Signhild Örnberg skriver:

Vilken bra sammanfattning - den bör du sätta in i pärmen för den skola du undervisar i - som jag hoppas inom några veckor är uppdaterad .... eller?

Svar: absolut!
palmarnainaussi.blogg.se


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar