I tigerns spår

Nu är det som ni alla vet helg och helg betyder utforska Indien för vår del så därför befinner vi oss i Sawai Madhapur, staden vid nationalparken Rantambour.

Vi gick upp vid fem imorse och åt frukost som de fina kvinnorna på campet gått upp extra tidigt för att laga åt oss. Vi tog en tuktuk kvart i sex som skulle ta oss till bussen, tyvärr fick den motorstopp efter halva vägen och vi stod helt stilla mitt på den mörka folktomma vägen. Jaha vad händer nu tänkte vi medan tuktukföraren tänkte mindre och gjorde mer när han ringde till en kompis som kom till undsättning inom en (!) minut vilket vi inte riktigt förstår hur det gick till. Vi hann med bussen i alla fall och var i Jaipur en halvtimme före planeringsemilias och planeringssofias tidsschema. Mycket lyckat. Vid tågstationen köpte vi biljetter efter att ha stått i lite olika indiska köer (i Sverige kallar binder kaos) och vi lyckades hitta en ganska okej indisk toalett (i Sverige är det tveksamt om jag ens hade gått in). Vi gick på tåget där det inte fanns någon sittplats men en indisk kvinna så vi känner oss lugna trots att resten av vagnen då består av män som tar kort på oss. Resan som vintertider skulle ta tre och en halv timme visar sig ta runt två så vi är framme redan vid elva. Hotellet är jättefint och vi blev alla fyra lite lyckliga över att vi lyckats ta oss hit. Trots att resan var smidigast hittills så har det krånglat lite med att komma iväg, för att göra en låg historia kort är vi glada att resan blev av.

När vi åt lunch i hotellets trädgård kommer två västerländska killar fram till oss och börjar prata, det visar sig efter ett litet tag att de är från Halland och vi byter snabbt språk till Svenska. Innan vi skulle iväg på safarin möter vi också ett svenskt par som just ska checka in på hotellet. Liten värld ändå va?

Safarin var verkligen jättefin och det var härligt att se något annat av Indien än stadsmiljö. Vi åkte i långa "jeepar" som rymde cirka tjugo personer. Vägen var grusig och ganska skumpig men vi stannade ibland för att titta på olika djur. Rantambour är känt för sin tigersafari och om jag kommer ihåg rätt ska det finnas ungefär 35 tigrar i området (jag skulle inte satsat några pengar på att jag kommer ihåg rätt så ta siffran med en nypa salt). När vi kom tillbaka till hotellet sa receptionisten att det var 60% chans att se en tiger vilket också är en siffra jag skulle ta med en nypa salt men hur som helst är det tigrarna som är grejen. Vi såg tyvärr ingen men däremot såg vi fotspår vilket var ganska häftigt! Efter den tre timmar långa turen kunde vi dock checka av olika typer av hjortar, antiloper, påfåglar, apor, färggranna fåglar och krokodiler! Tre krokodiler låg och solade sig i eftermiddagssolen innan två av dem hoppade i vattnet och simmade iväg.

Nu ska vi snart äta middag men jag lägger upp lite bilder från dagen. Har ni tur fungerar nätverket bra hemma på campet imorgon och jag kan lägga upp Hannas och Sofias kamerabilder men tillsvidare får dessa:

Här ligger krokodilerna men mobilen fixar inte riktigt att få med dem så ni får vänta till imorgon!

Tigerspår

En hjort som badar

En sällsynt Hanna Huppunen, är lättast att se i norra Sverige nära finska gränsen men går ibland att se på andra platser på jorden.