Jaipur

I helgen har vi vart på en utflykt igen och den här gången bar det av till Jaipur, huvudstaden i Rajasthan. Innan engelsmännen kom till Indien styrde kungar över de olika regionerna och sedan när Indien blev självständigt lämnades makten tillbaka till kungarna som britterna tagit den ifrån. Det dröjde dock inte länge innan kungafamiljerna blev fråntagna sin makt och Indien blev en självständig republik. Kungafamiljerna finns såklart kvar och är idag väldigt rika familjer. I Jaipur besökte vi det kungliga palatset som både är museum och privat bostad åt kungafamiljens ättlingar. Den gamla "kungen" (eller vad man ska kalla honom då han inte är kung officiellt) dog för två år sedan och då fick hans dotterson (som han några år tidigare adopterat) ta över vid typ 13 års ålder. Ja där fick ni dagens historielektion.
 
Vi åkte tidigt i lördags morse med en väldigt skumpig buss, man hoppade högt varje gång bussen åkte på ett gupp eller i ett hål vilket är väldigt ofta i Indien. Resan tog två timmar och när vi kom fram gick vi till det kungliga palatset som var jättefint. De kan det där med att utsmycka sina slott indierna! Vår guide hade kunnat vara tagen från en parodi på indiska guider och hur de talar, han hade enformig röst med samma melodi i varje mening och han lät extremt positiv vad han än sa, som om han ville få oss att tycka allt var superkul. Han berättade varje historia tre gånger och sa vart vi än skulle in att fotografering var strikt förbjudet! Roligt! Efter palatset var det dags för lite dödsångest för att komma fram till lunchrestaurangen, vi behövde korsa en hel del hårt trafikerade vägar för att komma fram och vi gick ju inte direkt över några övergångsställen... Jag blundade och hoppades på det bästa varje gång! Efter lunchen bar det av ut igen men nu till marknaden. Haha svenska tjejer på en indisk marknad = lite kaos men vi shoppade på. Dock blev det bara misslyckad shopping för min del, dukarna till mamma har garanterat fel mått och mina byxor var inte så snygga när jag provade dem hemma och resåren vid fötterna sitter jättehårt, i alla fall på ena benet då en resår gick sönder. Tur att det inte var så dyrt... Efter marknaden begav sig nio trötta tjejer till hotellet som (hör och häpna) hade pool!! Glada tjejer!!! Vi tillbringade resten av kvällen på hotellet och åt middag på en takterass med utsikt över staden, min tandoorikyckling krävde dock en hel del yoghurt för att gå ner! Mysig dag och kväll :)
 
Den lite regnigare dag två ägnades Amber Palace som är det gamla palatset som kungafamiljen hade innan de byggde det som finns i stan. Vi tog (till min stora lycka) elefanter upp till fortet och det var en riktigt ostadig tur men med en underbar utsikt. Jag vet inte om jag egentligen tycker att det är okej att ha elefanter i en sådan miljö men jag har verkligen alltid velat rida på en elefant (minuspoäng till mig, jag vet). Palatset var jättefint och vi hade en guide som var lite mer normal än den förra. Utsikten var mer än magnifik och vi ägnade ganska lång tid bara till att gå runt och titta på den! Det bästa var när vi fick se apor som skuttade runt :D När vi skulle gå hade vi ett väldigt sjå med att komma fram utan att bli fotograferade av indiska killar och slippa alla försäljare men kom till slut fram till våra tuktuks som tog oss tillbaka till hotellet för en god lunch innan vi tog skumpbussen hem igen!
 
Väldigt härlig helg helt enkelt
 
Puss
 
   
En ormtjusare
   
Vindpalatset
 
Glada shoppingtjejer
 
 
 
ännu gladare tjejer utanför hotellet!
   
 
Elin har tagit sig vatten över huvudet... hahah roligt va?
Min och Almas tuktukdriver
 
     
Amber Palace
 
   
Klappa en elefant = Lycklig Emilia
 
En skuttande apa
 
  
 
 
 
 
Har ni tur laddar jag upp några av Almas bilder senare...
 
 
 
 

Signhild Örnberg skriver:

Rätt skönt med pool på hotellet...........

Ni verkar ha haft en fin helg i Jaipur.......


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar