Taj Mahal den långa versionen

Vi åt frukost hemma i fredags och fick jättesöta lunchpaket från kvinnorna på gården som vi tog med oss till bussen som skulle ta oss till Jaipur. Väl i Jaipur åt vi lunch i väntrummet som alltid spelar My heart will go on i högtalarna, kvinnorna hade gjort kokta ägg, mackor, frukt och lagt ner ett juicepaket i påsen. Fina de är! Bussresan mellan Jaipur och Agra tog sex timmar och det var så skönt att komma till hotellet som var enkelt men fräscht och fint. Det var ett gäng riktigt trötta tjejer som kämpade i sig middagen på fredagskvällen och vi gick och la oss snabbt efter den.

 

I lördags vaknade vi kl sex och begav oss till Taj Mahal som låg ca 100 meter från hotellet. Vi gick igenom en säkerhetskontroll och träffade vår guide som var lite mer inspirerande än de vi haft förut. Han ville att vi skulle ta gruppfoton överallt och vi blev nästan lite trötta på att fota tillslut. Och Taj Mahal, visst var det häftigt och mäktigt, man har sett det så många gånger på bild och sett så många människor som blivit fotade framför detta, ett av världens sju nya underverk! Dock blev jag ganska besviken på insidan, eller i alla fall det man fick se av insidan, litet var det och trångt och varmt. Jag är van att gå runt länge i mäktiga katedraler fyllda av symboler, tavlor och skulpturer men det här var raka motsatsen. Tyvärr fick man inte ta kort så jag kan inte riktigt visa... Utsidan var mycket bättre, framförallt i morgonsolen!

 

Efter den guidade turen åt vi en välförtjänt frukost på hotellet och jag fick kaffe, ägg, frukt med yoghurt och toast! Mums! Resten av dagen ägnade vi på Agra Fort som är det gamla palatset. Där fick vi höra historier om hur de brukade försvara sig och om olika fiffiga lösningar på problem med luftkonditionering mm. Jättespännande! Vi bestämde oss för att ta en promenad från fortet in till stan men det skulle vi inte ha gjort... Det började ösregna och vi blev så blöta att vi behövde skynda oss in på en lunchrestaurang som råkade vara ganska fin restaurang så vi la hela 44kr på luchen, ungefär dubbelt så mycket än en vanlig lucnh! Ojojoj... Men gott var det allt. Resten av eftermiddagen ägnades såklart åt shopping, vad annars?

 

Efter middagen skulle vi spela kort men vi var lite för många så jag och Matilda sprang ut och köpte en till kortlek precis bredvid hotellet. Alltså antingen är vi helt uppskrämda med att Indien ska vara jättefarligt eller så är vi två ovanligt lättskrämda för det var så läskigt och vi höll varandra i handen hela vägen, alltså den korta vägen till affären bredvid hotellet... Jag tror vi måste sluta lyssna på alla som säger att Indien är så farligt, det är klart att det stämmer men man får ju inte överdriva!

 

Igår åkte vi hem hela den långa vägen igen och det var så skönt att komma hem igen. Jag och Hanna städade hela vårt rum vilket vi inte gjort sen vi kom hit, ja jag vet äckligt, och vi fick duscha i vatten som inte var iskallt som det på hotellet. Borta bra hemma bäst helt enkelt!

 

Helgens äckliga: jag trampade i hundbajs utanför Taj Mahal

 

Puss

 

 
Det var en lååång bussresa tyckte Hanna och jag
 
Matilda, jag, Elin och Alma tyckte kanske att just matbild inte var det bästa Sofia kunde hitta på, fin lunchpåse hade vi fått i alla fall :)
 
Mitt och Hannas hotellrum dock delar jag här säng med Julia, mysigt!
 
ösregn ledde till dygnsura tjejer!
 
Finfina apor fanns det över hela Agra!
 
Ett gruppfoto
 
 
ett till
 
och ett till
 
Här har ni det igen!
 
Någon hade glömt sin lilla kanin, stackarn som får hänga här alldeles ensam :(
 
obligatoriska skoskydd
 
 
 
Fin utsikt
 
 
Morgonsolen
 
 
ett till gruppfoto
 
 
I en tuktuk
 
 
 
 
 
 
 
 
Ett obligatoriskt gruppfoto utanför Agra Fort
 
 
 
En bild som visar hur skitigt det är överallt vilket är synd för det skulle kunna vara så vackert!
 

Thus Pater skriver:

Imponerande byggnad får man säga. Lustigt att den är så oansenlig invändigt. Skulle vara roligt att åka dit någon gång.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar