Svar till min syster och andra intresserade

Hej på er 
Min kära syster skrev en kommentar här på bloggen och ställde en intressant fråga och för att det var så vetgirigt gjort av henne ställer jag självklart upp och svarar. Hon undrade vad märket som många kvinnor har i pannan står för och det har jag nu tagit reda på. 

Märket som vi i Sverige ofta (och felaktigt) kallar för kastmärke heter i Indien bindi. Förr var det ett religiöst tecken som visade att man var hindu. Det fanns olika färger för olika saker man ville signalera, till exempel hade gifta kvinnor röda bindis. Anledningen till varför man har just en prick i pannan är för att det ska symbolisera ett till öga som ser inåt mot gudarna. 

Idag är den religiösa betydelsen i bindin inte lika tydlig och den används mest som utsmyckning både till vardags och till fest. De finns nu i många olika färger och varianter. Många av barnen har antingen en påklistrad eller målad bindi och ganska ofta är det någon kvinna som kommer och ger oss en för att vi ska vara fina, det hände senast idag faktiskt!

Så nu vet ni det, hoppas du är nöjd med svaret syrran!

Puss på nosen 

Jag i indiska kläder och med en bindi i pannan.


Anonym skriver:

Emilia! Tror inte jag gett mig tillkänna än men jag smyger ofta in här och fashineras av dina historier och äventyr! Njut av resten av resan och ta hand om dig, kram Elina

ps. vilken superfin bild på dig!

Svar: Vilken glad överraskning! Ja jag har det verkligen jättebra här nere :D Hoppas du mår bra! Många kramar <3
palmarnainaussi.blogg.se


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar