En helt vanlig morgon

Hej vänner nu ska jag berätta om hur en morgon ser ut. Vi äter frukost kl 07.45 då vi varannan dag får pannkakor (jag tycker inte det är så gott så jag tar inte dem men de andra tjejerna älskar det) och varannan dag havregrynsgröt med kardemumma och ägg (Emilia är lycklig dessa dagar). Varje dag får vi dessutom yoghurt som jag nästan alltid äter och då med granatäpple och en jättegod müsli som jag hittat i mataffären här. Tjejerna som kom ner nu i helgen, Elin och Sofie, tog med sig knäckebröd och västerbottenost och Emilia blev ännu lite lyckligare för det var så gott!

Men det var nog inte detta jag skulle berätta om egentligen, jag tror inte ni är så intresserade av att veta exakt vad jag äter till frukost. Det jag skulle berätta är att vi varje morgon kommer till Banjara ungefär kl nio och då är vi en stund i den första skolan och pussar på alla söta barn och sedan går jag, Sofia, Julia och Ramsingh till den andra skolan där vi jobbar på dagarna. Där möts vi av massor av barn som kommer och kramas och vill ge blommor som vi ska ha i håret och vi börjar tillsammans ställa upp griffeltavlor mot ett träd och ta fram allt annat som vi behöver. Två av oss går en runda för att samla ihop lite fler barn och påminna om att det nu är dags för lektioner. Vi möts varje morgon av lilla Saphna som har en kiosk som hon måste ha hand om men ibland tar hennes syster över så att Saphna kan få följa med till skolan. Vi möts av blyga och försiktiga Anita som så gärna vill få följa med till skolan och som ber sin familj så snällt men som nästan alltid blir nekad av sin storebror som skriker "no school" argsint efter oss och vi kan inte göra mer än att gå vidare. Vi möts av Lacha, Rinku, Resma och Sandija som tycker det är så roligt att totalvägra varje morgon men som ändå, nästan alltid, hasar sig lite lätt sena och sätter sig på mattorna i sanden. Vi möts även varje morgon av alla de barn som bor i området men som inte får gå i skolan då de måste hjälpa till med getterna eller gå med vatten.

När vi har samlat ihop alla barn får de ställa sig i led och säga morgonbönen, vi går igenom skolans regler och vi sjunger godmorgonsången. Sedan sätter de sig i sin klass på mattorna i sanden och lyssnar stilla och lugna hela skoldagen lång. Det sista var ett önsketänkande...

Puss

 









Syster skriver:

Hej fjant. Här kommer en liten fråga till dig:
Varför har vissa indier en prick i pannan? Jag antar att det har någonting med deras religion att göra med men vad sympoliseras det för exakt? Är det något bara vissa får/bör ha? Tacksam för svar, möjligtvist i ett inlägg. Pussar


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar